onsdag, november 07, 2007

och den framtid som hon var beredd att försvara med sitt blod


[foto: Anna Schollin - Borg]



jag lyssnar på Björn Afzelius - Juanita och kvart i elva på kvällen blir jag manisk
och börjar städa, i blå raggsockar och rödvitrandiga pyjamasshorts för det är
november och jag är lite skeptisk
jag går fram som en tornado över parketten och välter ut en ask med knappnålar, förstås
och marschdammsuger till CC Cowboys och jag har ett jack i min tumme, ett hål liksom
det är groteskt och jag är då fan inte redo att kasta in handduken nu heller

bondblodet går djupt, i mörka envetna underströmmar
utmattad men outtröttlig


då steg hon upp
och sade: honom har jag älskat
men här springer ni och göder nåt
han har bekämpat med risk för eget liv!

1 kommentar:

Anonym sa...

åh! håret vs löven!