onsdag, december 05, 2007

koka soppa på en spik

jag tänkte föreslå lite hederlig byteshandel
ni tipsar mig om musik som alluderar, konnoterar eller baserar sig på böcker
(såsom Kate Bush - Wuthering Heights; ett så tydligt exempel att det nästan är ovärdigt)
eftersom jag har satt mig i sinnet att sätta ihop en sådan playlist och just nu står det still
icket!

låtar som är soundtrack till filmatiseringar går bort om de inte är särskilt beundransvärda,
så bespara er May it be och sånt därnt

i utbyte påminner jag er om att The Golden Compass, en av de mest fantastiska böcker jag någonsin läst
kommer som film i dagarna
se se se!


oh, nu kom jag på nummer två!
Joni Mitchell - The Sire of Sorrow (Job's song) - alluderar på Bibeln. bra början.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag borde kunna plocka fler ur huvudet, men det är sent idag.

Libertines - Time for heroes (Stevenson - Treasure Island)

Nickel Creek - House of Tom Bombadil (Tolkien - LOTR)

Regina Spektor - Samson (le Holy Bible) och Baobabs (Antoine de Saint-Exupéry - The Little Prince)

The Strokes - Soma (Aldous Huxley - Brave New World)

Ica sa...

du är utmanad på min blogg

Per-Arvid Berglund sa...

alltså, kanske inte så motiverat att klaga utan att komma med nåt bättre förslag (jag ska tänka lite, har nog en bunt på lager), men att hitta låtar som relaterar till bibeln känns ju inte SÅÅÅ svårt? det finns ju hela skivor som gör det, ett modernt exempel skulle tex vara iron & wine's "woman king"-platta...

vredens barn sa...

Okej herr musik-allvetare Per-Arvid Berglund, PLZ. Lite slack får du klippa mig, ju. Jag kom ju inte på en endaste låt till att börja med! Men du av alla människor borde väl kunna peppra mig med förslag. Upp till bevis nu!

Per-Arvid Berglund sa...

ok, inte världens mest digra lista, men lite blandat ändå:

*dead prez - "animal in man" (djurfarmen)

*hela mastodon's "leviathan"-skiva (moby dick)

*isis - "dulcinea" (don quijote)

*the birthday party - "hamlet (pow, pow, pow" (hamlet)

*hela bo hansson's "sagan om ringen" -skiva (sagan om ringen)

*the cure - killing an arab (främlingen)

vredens barn sa...

hurra! vilket påminner mig:

björn afzelius - don quijote
björn afzelius - dockhemmet

Anonym sa...

"It's the dirty story of a dirty man
And his clinging wife doesn't understand.
His son is working for the Daily Mail,
It's a steady job but he wants to be a paperback writer,
Paperback writer."

Sången finns där. Återstår bara att skriva boken!

Anonym sa...

Jeff Wayne hette en 70-talsmusiker som gjorde en temaplatta på "War of the Worlds" (1978). Och en annan snubbe som hette Alan Parsons gjorde en skiva baserad på Poes "Tales of Mystery ...".

Diamond Dogs av Bowie är -- har jag för mig -- de ömkliga resterna av ett 1984-projekt som aldrig blev genomfört.

Här är några länkar:
http://tinyurl.com/2xf65h
http://tinyurl.com/28scha
http://tinyurl.com/266rt7