onsdag, december 05, 2007

let me in-a-your window

man skulle säga att jag inte sover som jag ska
det är sant
jag avvaktar besked, håret rufsigt och yvigt, jag minns inte när jag senast klippte mig
jag läser julkalendern och brottas, lånar hem Wuthering Heights och läser ut den på en kväll
för att den är så samtidigt besvärlig och betvingande,
så djupt frustrerande
men så tillfredsställande,
att Emily Brontë aldrig ger efter och låter Heathcliff falla till föga
han är en skitstövel men en konsekvent skitstövel
man läser hela boken och försöker spara känslan av att han är missförstådd, älskande
men han är ett hin av hår, en djävul och ändå --

raseriet, vanvettet
döden, striden, längtan
döden

jag lyssnar på Kate Bush, hennes röst är som ett instrument i sig
jag upphör aldrig falla tillbaka mot henne, liksom av tillfälligheter

jag avvaktar besked, kokar soppa, dricker te
jag fryser så bedrövligt, försöker gömma mig med korrespondens och rotar i bokhyllan som en osalig ande efter något att salta gommen med
jag och min psykolog diskuterade problemet med barn som blir beroende av World of Warcraft och inte går till skolan, äter, sover
jag sade: det är precis vad jag gjorde, men jag hade inte World of Warcraft
jag gjorde det med böcker
grundproblemet är detsamma, det är bara medlen
det handlar inte datorn, den är bara ett verktyg
det är ett tjuvskytte i andra världar som blir för sött för att motstå

my black tangled heart,
vi tar Ralph Fiennes
att blå ögon kan vara så kolsvarta?
i slutändan blir jag likväl matt, tankfull, gnager på knogarna undrar om
http://www.youtube.com/watch?v=UI5qEQAvOcY&feature=related

1 kommentar:

Anonym sa...

Lyssnar på Running Up That Hill som är världens bästa. Jag såg en dokumentär om just hennes wuthering heights, och scenen ur filmen där hon är utanför fönstret är någonting att bygga någonting utav. Så nu låter jag det jag skriver handla om just henne en stund. Kate.