tisdag, augusti 28, 2007

vredens barn, nyvaken och rasande

något mystiskt händer och jag vaknar klockan sex. så gott som klarvaken.
jag vet att jag skulle kunna krulla ihop mig i täcket i köldprotest och säkert somna om,
och löpa risken att bli väckt i helt fel fas halv åtta

jag kniper fleecefilten och går upp,
heja,
jag kan göra saker som att äta lång och stadig frukost
riktigt eftertänksamt välja kläder
och läsa på dn.se

och då kommer det, såklart (varför utsätter jag mig för det här?)

-NEJVADIHELVVETTTT

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=685389

varför? vad i alla skelögda helvetenVARFÖR?
och kom inte till mig och säg att "det säljs billiga pocketböcker överallt"
förbannade skitstövlar, det spelar ingen roll att det finns billiga pocketböcker om
a) familjen inte har råd att åka på semester ens en gång
b) familjen inte ser det som en prioritet att köpa böcker

kära Lena societetsnamn, alla människor äro icke födda i välsituerade familjer där det är något givet att läsa. tro mig. och för de barnen (och vuxna) är det dagis, skola och bibliotek som gäller. skolan, som ni ska snitsa till så vackert med ordningsbetyg så att det blir REDA MED SAKEN OCH LÄRDOM BANNE MIG eller hur var det nu? men gud förbjude att tid och resurser skulle läggas på att få ungarna att läsa, själva, hemma. eller att det skulle finnas något så obskyrt och fasansfullt som gratis böcker att tillgå om ett barn vaknar med läsgnistan en morgon.

du kan ju testa att dela ut billiga pocketböcker till skolor och bibliotek och se hur många läsningar de håller. eller uppskatta kostnaderna för att göra om dem alla till biblioteksband med hård rygg. eller bara åka ut till Tensta bibliotek en förmiddag så att Marion får läsa lusen av dig.

för övrigt är det sjukt oförskämt om inte demokratividrigt att helt ignorera remissinstanserna. jag lärde mig redan i högstadiet att de finns där för att granska ett förslag för att se om det till exempel är fullständigt vansinnigt / ohållbart. i matematiken lärde jag mig dessutom att nitton av tjugofem är en ganska stor majoritet. men för all del, skit i det bara. smula sönder det sista vi har kvar som är bra. några år till, så kommer ni ryka ur Mattisborgen med en fjärt och gud hjälpe mig om det inte händer något då.

2 kommentarer:

.perpotator sa...

Man ska inte läsa tidningar. Inte se på tv heller för den delen. Då slipper man förfasas över världens dumhet.

Kato sa...

Du. Snälla, skicka in det här till tidningar. Klokt skrivet om oklokt folk.